16 січня 2021 року набула чинності стаття 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».
Відтак всі надавачі послуг, незалежно від форми власності, мають обслуговувати споживачів і надавати інформацію про товари і послуги українською мовою. Заклади освіти є юридичними особами, що надають освітні послуги, тобто комплекс визначених законодавством, освітньою програмою та/або договором дій, що мають визначену вартість та спрямовані, аби здобувач освіти досягнув очікуваних результатів навчання (пункт 18 частини 1 статті 1 Закону України «Про освіту»).
Українською мовою зобов’язані користуватися під час надання освітніх послуг:
  • для здобуття усіх рівнів освіти;
  • для отримання додаткових знань і навичок, перепідготовки, підвищення кваліфікації, здобуття нової професії та самовдосконалення;
  • допоміжна діяльність у сфері освіти, надання послуг (крім навчальних), які підтримують освітній процес або системи, консультування з питань освіти та вибору освітніх напрямів, діяльність із проведення тестів та з оцінювання тестів, організацію програм обміну студентами тощо.
Як діяти, якщо вам відмовили у обслуговуванні українською?
  • спробуйте владнати ситуацію на місці та попросити працівника обслуговувати вас державною мовою;
  • у разі відмови працівника, зверніться до керівництва закладу або на “гарячу лінію” установи: торговельної мережі, АЗС, аптеки тощо;
  • якщо ваше право порушили, зафіксуйте факт відмови (аудіо-, відеозапис, письмове підтвердження очевидців), а також дані суб’єкта господарювання/установи (назва, місцезнаходження, контакти);
  • подайте скаргу до Уповноваженого із захисту державної мови на поштову адресу 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12, електронну скриньку Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. або заповніть відповідну форму на сайті Уповноваженого https://mova-ombudsman.gov.ua/.